Artykuł
Miesiąc listopad:
- poznanie pojęć: mapa, Polska, poszerzenie słownika czynnego oraz rozpoznawanie i podawanie nazw niektórych symboli narodowych;
- budowanie poczucia wartości i świadomości własnej odrębności oraz wyjątkowości przy odkrywaniu związków z najbliższą rodziną;
- wprowadzenie pojęcia wyobraźnia;
- rozwijanie umiejętności przeliczania, dokonywania analizy sylabowej;
- rozwijanie sprawności ruchowej i manualnej, ćwiczenia w odróżnieniu fikcji od rzeczywistości;
- doskonalenie umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć słowami, rozwijanie wrażliwości zapachowej;
- poszerzenie wiedzy na temat zwierząt leśnych i ich nawyków żywieniowych;
- poznanie zasad zachowania się w lesie;
- dostrzeganie barw jesiennego krajobrazu podczas spacerów;
- rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci poprzez połączenie wrażeń ruchowych, wzrokowych i dotykowych;
- kształtowanie u dzieci poczucia konieczności poszanowania dla siebie;
wiersz: „Okulary” J. Tuwim
Biega krzyczy pan Hilary:
„Gdzie są moje okulary?”
Szuka w spodniach i w surducie,
W prawym bucie, w lewym bucie.
Wszystko w szafach poprzewracał,
Maca szlafrok, palto maca.
„Skandal! – krzyczy – nie do wiary!
Ktoś mi ukradł okulary!”
Pod kanapą, na kanapie,
Wszędzie szuka, parska, sapie!
Szuka w piecu i w kominie,
W mysiej dziurze i w pianinie.
Już podłogę chce odrywać,
Już policję zaczął wzywać.
Nagle zerknął do lusterka…
Nie chce wierzyć… Znowu zerka.
Znalazł! Są! Okazało się,
Że je ma na własnym nosie
piosenka:
Zimowy sen jeża
Sł. Małgorzata Strzałkowska, muz. Jakub Lubowicz
1.Na dworze tańczy śnieżny puszek
i szron na drzewach lśni.
A we mnie budzi się leniuszek, bo jest
cieplutko mi!
Ref. Całą zimę smacznie śpię
i do wiosny wyśpię się!
Całą zimę smacznie śpię.
Chrapu, chrapu! Nie budź mnie!
- Śnieg zawiał lasy, pola, drogi,
jeziora pokrył lód,
a ja mam we śnie spokój błogi,
bo mnie nie dręczy chłód!
W październiku tematyka poszczególnych tygodni dotyczyć będzie:
JESIEŃ W SADZIE
JESIEŃ W OGROODZIE
JESIENNY KRAJOBRAZ
DESZCZOWA POGODA
CZYŚCIOCHOWA AKADEMIA – HIGIENA NOSA
Zamierzenia:
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- przypomnienie informacji o zmianach zachodzących w przyrodzie późną jesienią,
- poznanie niektórych owoców, warzyw dojrzewających jesienią, darów lasu,
- wyrabianie postawy szacunku wobec osób pracujących w sadownictwie, ogrodnictwie,
- wdrażanie do poszanowania roślin i zwierząt,
- odróżnianie środowiska parku i lasu,
- poszerzanie wiedzy o zachowaniu w sytuacji znalezienia cudzej własności, rozwijanie empatii, odpowiedzialności,
- wprowadzenie pojęcia „troska”, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na tematy związane z uczuciami,
- kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych,
- kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
- rozwijanie ogólnych sprawności ruchowych poprzez aktywne przebywanie i bezpieczne korzystanie ze sprzętów terenowych,
- poznanie sposobów na mieszanie kolorów, posługiwania się narzędziami piśmiennymi, wyrażania siebie poprzez sztukę,
- rozwijanie słuchu muzycznego, pamięci słuchowej, ćwiczenia wyrażania ruchem treści piosenki,
- poszerzanie wiedzy o zasadach utrzymania higieny, przyborach higienicznych,
- rozwijanie zainteresowań badawczych,
- wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnych zabaw, rozwijanie współdziałania, empatii
wiersz:
JEDZIE ROWEREK NA SPACEREK
Jedzie rowerek na spacerek
wiezie marchew, por, koperek,
seler, groszek i pietruszkę
oraz korniszonów puszkę.
Po wertepach gna rowerek.
Skaczą marchew, por, koperek,
seler, groszek i pietruszkę
oraz korniszonów puszkę.
Nagle…
W dziurę wpadł rowerek!
Zgubił marchew, por, koperek,
seler, groszek i pietruszkę
oraz korniszonów puszkę.
Wówczas zjawił się ratlerek.
Pożarł marchew, por, koperek,
seler, groszek i pietruszkę
oraz korniszonów puszkę.
- To ja zmykam – rzekł rowerek –
bo inaczej ten ratlerek
I mnie połknie na deserek.
piosenka:
JESIENNA WYLICZANKA
Co tam w koszu niesie
dla nas pani jesień?
Wiemy, wiemy, dobrze wiemy,
Pyszne jabłka zaraz zjemy!
Ref.: Pysznych jabłek w koszu wiele,
Zaraz z tobą się podzielę.
Raz, dwa, trzy,
Pyszne jabłko zjadasz ty!
Co tam w koszu niesie
dla nas pani jesień?
Wiemy, wiemy, dobrze wiemy,
Pyszne gruszki zaraz zjemy!
Ref.: Pysznych jabłek w koszu wiele,
Zaraz z tobą się podzielę.
Raz, dwa, trzy,
Pyszną gruszkę zjadasz ty!
Co tam w koszu niesie
dla nas pani jesień?
Wiemy, wiemy, dobrze wiemy,
Pyszne śliwki zaraz zjemy!
Ref.: Pysznych jabłek w koszu wiele,
Zaraz z tobą się podzielę.
Raz, dwa, trzy,
Pyszną śliwkę zjadasz ty!
W miesiącu wrześniu tematyka poszczególnych tygodni dotyczyć będzie „Poznajmy się”, „W naszym przedszkolu”, „Jesteśmy podobni, jesteśmy różni”, „Bezpieczni na drodze”
Zamierzenia:
- przypomnienie imion dzieci w grupie, nawiązywanie relacji rówieśniczych,, integrowanie grupy, doskonalenie współpracy,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- doskonalenie umiejętności podawania nazw części ciała, doskonalenie orientacji w schemacie ciała,
- formułowanie zasad obowiązujących w przedszkolu, poznanie miejsc w sali, nazw zawodów osób pracujących w przedszkolu,
- poznanie i nauka sposobów kulturalnego powitania, podziękowania i poproszenia o pomoc, wdrażanie do kulturalnego zachowania się, rozwijanie dbałości o innych, wzmacnianie wiary we własne siły,
- rozwijaniu ogólnych sprawności ruchowych poprzez aktywne przebywanie i bezpieczne korzystanie ze sprzętów terenowych,
- poznanie sposobów na mieszanie kolorów, posługiwania się narzędziami piśmiennymi, wyrażania siebie poprzez sztukę,
- rozwijanie słuchu muzycznego, pamięci słuchowej, ćwiczenia wyrażania ruchem treści piosenki,
- poszerzanie wiedzy o zasadach utrzymania higieny, przyborach higienicznych,
- rozwijaniu zainteresowań badawczych i samodzielności badawczej,
- rozwijanie umiejętności przeliczania, kontynuacja prostego rytmu,
- poszerzanie wiedzy nt bezpieczeństwa w przedszkolu, na drodze, bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię, rozwijanie logicznego myślenia,
- wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnych zabaw, rozwijanie współdziałania, empatii.
wiersz:
Wyliczanka - DZIWNY PIES D. Wawiłow
Jeden,dwa, jeden, dwa,
pewna pani miała psa.
Trzy i cztery, trzy i cztery,
pies ten dziwne miał maniery.
Pięć i sześć, pięć i sześć,
wcale lodów nie chciał jeść.
Siedem, osiem, siedem, osiem,
wciąż o kości tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,
kto z nas kości mu przyniesie?
Może ja, może Ty?
Licz od nowa: raz, dwa, trzy!
Piosenka:
http://DRUZYNAMARZEN.WSIP.PL/druzynamarzen_Bo_w_przedszkolu.mp3